CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

torsdag 6 november 2008

AVREAKTION!!!!!

... Något som i all bemärkelse är en skuggad term som folk inte vet så mycket om.
Inte ens människor i hundvärlden, då avreaktion är din biljett till att exempelvis kunna passera en stor svart rottweiler med din lilla terrier som blev attakerad utan skador av en stor rottis för någon dag sedan.
Avreaktion skall påbörjas på en gång och helst med den hund som i exemplet då är en rottis som attakerar.
Dömer inte ut rottisar i stort och hävdar heller inte att detta är en klassisk situation!
Dock ett exempel på en situation som kan uppstå då avreaktionen i sig är avgörande för framtida möten.

Men, se på ett MH-test förlagsvis. (Mentaltest för hund)
Ett av momenten på hela testet är ett "spöke" som ligger jäms med marken.
När hund och förare passerar dras detta spöke (Vanligen en overall) upp i stående position.
Poängen är att se hundens spontana reaktion.
Jag då som Springer Spanielägare kan tycka att detta är kanon för raser där psyket pallar en ovanstående situation.
MEN, med tanke på hur man jobbar med rädslan för detta spöke så blir jag inte annat än mörkrädd.
Vad som egentligen skrämmer i detta fall är då förare som inte har tillfredställande kunskap och utsätter exempelvis en "vek" tik för detta.
Vad händer?
Stress som sätter sig skadligt i binjurar samt en negativ minnesbild som kommer följa med i bagaget resten av deras liv.
Jag gissar att vad jag egentligen nu gör är lite lite färgat då jag anser att fler människor borde välja alternativet "FART-test", fågelhundars mentaltest kan man säga.
Då tid för avreaktion och nogrant studerande av hunden samt att en individuell bedömning görs och jag som vanlig människa får professionella åsikter och kommentarer om just min hund.
Skillnaden mellan FART- och MH-test är dock att MH är officiell och reggas in.
Tyvärr är inte FART:en där än.

Från det ena till det andra inom ämnet hund;
Kläder.
Kläder kläder kläder, en fluga som verkar ha kommit för att stanna.
Sen när är hundbröllop, hårfärg och kläder accepterat på våra fyrbenta vänner??
Hundar har päls och mig veteligen kan också ha tendens till att frysa när graderna kryper långt under nollan.
Nog är täcke alternativ för den som vill ha det på sin hund.
Men klänningar, smokingar, träningsdräkter och allt annat krafs som finns?!?!?!
HUVVA!


Har dessutom blivit motbevisad i min teori om allergiska karlar...
Det finns EN stark själ där ute som faktiskt inte är allergisk för våra Dammsugare.
Jag har hört att han släppte in en tandborste och fick hela paketet, härligt va?? XD
Undrar just om det är så dumt att klona denna del i berörd killes DNA och tvångsinjecera resten av alla karlar runt om mig.
Hihi, jag njuter av att leka med tanken iaf!




Inväntar som pricken över i:et avresa för mitt underbara Skellefteå.
Om en timme avgår bilen.
Jag längtar så, hjärtat börjar slå igen.
Snart snart hemma, åh, jag ska göra INGENTING!!!
OCH HA DET SÅ JÄVLA BRA!!!
Hoppas övriga gör detsamma :-)
Hojj!

0 kommentarer: