CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

onsdag 8 oktober 2008

R-eko!

Ändlig, Förnybar...

Atomer, molekyler och grundämnen som avgör vilket det blir.
Herregud, här sitter jag och lever i en bubbla som tror att vårt klot mår hur bra som helst.
Jävlar vad fel man kan ha.
Är våra resurser ändliga eller förnybara????
Otroligt dum fråga, Evve.
Det beror på vad man har i åtanke...!

Ja, allt motsägande egentligen är väl då oljan t.ex.
Den är Förnybar i en process på miljoner år visserligen, men ändlig i det fall att ingen kommer kunna nyttja den på många livstider.
Suck.

Den här dagen har mer eller mindre slagit mig som en bomb.

Reningsverk som inte kan särskilja närsalter, gifter och vatten.
Åkermark som blir utan närsalter och istället kryddade med kadmium.
Fantastiskt! Alla vill väl ha marängskelett eller missbildade barn!

OJ! Och jag som trodde det här med ecokäk mer eller mindre var en "innegrej".
Svar; Med kunskap om vad "vanlig" mat påverkar i långa loppet så är nog alla emot missbildningar eller maräng.
Eftersom min kunskap fortfarande är väldigt liten kring det ekologiska med allt var det innebär från frö till klar måltid, skulle jag behöva läsa mer för att tryggt kunna haspla ur mig åsikter om detta.
MEN, med tanke på att media sätter exempelvis ekologisk odling under lupp någon gång omsänder och rapporterar så måste jag säga att min feedback till det blir;
Eco-mat, säkert ett tryggt alternativ för vissa.
Speciellt om ryktet rörande missbildade barn som föds av föräldrar som odlar vanliga bananer exempelvis, stämmer.
Själv satsar jag gärna den dagen jag känner att välden seriöst går in för detta och framförallt då media inte sopar det mesta inom den ekologiska matvärlden under mattan.
Mycket är faktiskt enbart lurendrejeri upplever jag!

Så, från det ena till det andra.
Träna hund är inte alltid en dans på (t)rosor.
La idag upp en hinderbana.
Ett moment; Ret-an.
Lägger pippi, klöv, godis och annat elände på backen mellan två koner.
Har man LITE pli på hunden så går det att utan koppel passera i princip över dessa utan att dom ens tänker tanken på att bryta.
Tack och lov var inte min ettåring på humör att jävlas med matte idag.
Hon fick godis må du tro!
Min tillit till små, vilda snorungar på fyra tassar är nämligen inte stor.
Och förresten! Kul hade vi!

Ha en mysig kväll...

0 kommentarer: